top of page

Hjelp, jeg er student! Q & A på alt du trenger å vite før studiestart

Hei ny student, og velkommen til Norges arktiske universitet ved campus Harstad!


Først og fremst: Gratulerer med at du har tatt det spennende steget inn i studenttilværelsen. Som ny student på UiT i Harstad vil du oppleve en helt unik studieopplevelse og vi gleder oss til å ta deg imot!

Tips: Sjekk ut ditt nye campus før studiestart- drømmeutsikten finner du på Panorama i andre etasje på UiT


 

Hvordan starte studiet på topp

Som kommende student er det flere ting du bør vite og forberede deg på før du starter studiene her hos oss på Harstad campus. Å få det tekniske på plass er essensielt før du engang tenker på å kjøpe en ny Db sekk. I dette innlegget vil vi gi deg nyttige tips og svare på noen vanlige spørsmål for å sikre at du får en best mulig start på din studenttilværelse ved UiT i Harstad, vell lest!


Cirka ansiktsuttrykk den dagen jeg bestemte meg for å spontant flytte til Harstad for å studere i 2021 - Amanda A. Molvik


 

- Når er studiestart 2023 ved UiT?

Studiestart ved UiT campus Harstad er offisielt den 14 august. For å finne detaljert informasjon om akkurat ditt studie kan du gå inn på: https://uit.no/studiestart. Her finner du oppdatert informasjon om når studiene begynner i 2023. Alt du trenger å gjøre er å skrive inn ditt studieprogram så får du oppstartsdato, viktig informasjon og lokalet du skal møte i.


Tips: Campus har inngangen foran brygga, på siden av Panorama på bildet og bak. Ludo bar sin inngang er som regel stengt foruten om arrangementer


- Når starter fadderuka 2023 ved UiT?

Fadderuka er en viktig del av studiestarten, og den gir deg muligheten til å bli kjent med både medstudenter og campuset. Fadderordningen ved UiT i Harstad kalles Oppstarten. For å være en del av fadderordningen må du melde deg på og vil bli plassert i en faddegruppe.

Oppstarten streber for at du skal møte studenter innenfor samme studieretning. Arrangementene er studentvennlig og dere vil få delta på spennende aktiviteter og omvisninger på og omkring campus.


Finn informasjon og registrer deg på nettsiden (https://www.oppstarten.no/for-nye-studenter) Hold deg oppdatert på program gjennom Oppstartens Facebook-side og på Instagram: @oppstartenHarstad



 




- Når og hvordan betaler jeg semesteravgift ved UiT?

For å kunne betale semesteravgiften må du først ha en konto på Studentweb og en e-postadresse. Dette opprettes automatisk kort tid etter at du har godtatt studieplassen din.


Ved bruk av Feide kan du logge deg inn via https://fsweb.no/studentweb/


Øverst på menyen finner du studier, aktive emner, resultater og en fane for å vise mer. Når du trykker på "Betaling" vil du få opp muligheten til å opprette en faktura for semesteravgiften.


Tips: Studentweb fungerer best når du er på pc fremfor mobil, uansett hvor mange ganger du prøver

Hva går pengene til?

Semesteravgifta er på 710 kr og pengene går til Norges arktiske studentsamskipnad. 40 kr av semesteravgifta går til Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond (SAIH). Studentparlamentet ved UiT anbefaler studentene å støtte SAIH, men du kan reservere deg fra å gi denne støtten ved å endre kronebeløpet på bankgiroen fra 710 kr til 670 kr.


Semesteravgiften ved UiT må betales innen 1 september. Du finner betalingsinformasjonen på https://uit.no/studweb

Måten du betaler på er at du oppretter en giro på Studentweb for å dermed betale denne i nettbanken. Husk å være nøye på å oppgi riktig KID-nummer.

 

- Hvordan registrerer jeg meg til undervisning og emner?

Du skal også registrerer deg i studentweb. OBS: Vi anbefaler at du gjør registreringa via PC og ikke via mobiltelefon

  • Studieprogramstudenter må bekreftet sin utdanningsplan og melde seg opp til undervisning og eksamen

  • Enkeltemnestudenter må legge inn sine emner, for deretter å melde seg opp til undervisning og eksamen

  • Alle studenter må også bekrefte sine kontaktopplysninger

  • Pass på at du fullfører din semesterregistrering. Dersom du har gjort alt korrekt vil det på startsida i studentweb ligge følgende melding:


Dersom du har meldt deg opp til undervisning og eksamen, så vil dine meldinger vises i menypunktet "Aktive meldinger":



Alt er ok med din undervisnings- og eksamensmelding dersom det er grønn avhaking ved meldingene dine.

 

- Hvordan får jeg ordnet Studentbevis?

Studentbeviset er et fysisk kort som også fungerer som et nøkkelkort for å få tilgang til campus, printer og bibliotektjenester.

Fysisk studentbevis ordnes hos Servicetorget. Digital studentbevis og semesterkvittering får du via en app, som du laster ned til din mobiltelefon.

Du må ha betalt semesteravgift og være semesterregistrert for å få semesterkvittering i appen.

Les mer om om tjenestene knytta til appen og hvordan du laster den ned her: https://uit.no/utdanning/art?p_document_id=421960


Her kan du ta bilde til Student ID:

Harstad: Servicetorget



Tips: Mazemap.com er din nye bestevenn for å finne frem til undervisning, toalett og kollokvierom


Hos Servicetorget kan du også få hjelp til bekreftelse på studierett, generell informasjon og masse annet, det er bare å spørre

Åpningstider: 08.00–15.45 mandag–torsdag, 08.00–15.00 fredag (sommertid 08.00–15.00 fra 15. mai til 14. september)

Kontakt Telefon: +47 77 05 81 46 E-post: servicetorg-harstad@hjelp.uit.no



 


- Når får jeg utbetalt fra Lånekassen?

Du må ha betalt semesteravgift og fullført din semesterregistrering i studentweb, før Lånekassen behandler din lånesøknad.

UiT sender ikke data om din semesterregistrering til Lånekassen, men Lånekassen henter data om din semesterregistrering fra UiT når de skal behandle din lånesøknad. Altså om du har møtt opp til semesterstart.

Dersom du får beskjed på Lånekassens nettside om at det ikke er blitt sendt bekreftelse om at du studerer ved UiT, må du sjekke om du har fullført din semesterregistrering. Det gjør du i studentweb. Her kan du også sjekke hvilke data Lånekassen har fått om deg.



Tips: Bruk stipendet på å ta med venner ut for å utforske Harstad, det var slik jeg bonda med min faddergruppe første året


- Hvordan søker jeg om studentboliger?

Samskipnaden er studentenes velferdsorganisasjon som sikrer at du får nødvendige tjenester som bidrar til mestring trivsel og trygghet i studiehverdagen. En av disse tjenestene er studentbolig som du kan søke på her: https://samskipnaden.no/bolig/for-sokere/hvordan-soke-info-om-sokeprosessen

Her vil du kunne velge mellom ulike studentboliger, fylle inn relevant informasjon og sende dokumentasjon. Vær obs på at det kan ta tid på å få svar, og at det ofte er flere ledige boliger etter studiestart selv om du ikke fikk tildelt studentbolig i forkant.



 


- Hvordan er det å bo i et studentkollektiv?

Våre fantastiske studentambassadører på UiTstudent har flere videoer der du kan se hvordan studentene bor, sjekk det ut her: https://www.youtube.com/playlist?list=PLmiOJRHJaPegrcjEPCO2yshJrnCqLwRT8


Tips: Å bo hos Samskipnaden er chill om du foretrekker et enkelt leieforhold. Personlig stortrives jeg på Storvollen studentboliger <3


 

- Viste du dette?

Du kan søke om tilrettelegging for flere ulike problematikker som UiT har ulike løsninger på. Sjekk ut dette her: https://uit.no/tilrettelegging


Vi anbefaler deg å bruke sjekklista for nye studenter som en guide: https://uit.no/utdanning/sjekkliste


Har du flere spørsmål om studentlivet på campus Harstad? Mine kollegaer og jeg i campustinget tar gjerne imot spørsmål <3


- Amanda Adelaide Molvik, hovedtillitsvalgt



Studiestart 2023 kan ikke komme fort nok!

bottom of page